פתח תפריט ניווט

קטגוריות ראשיות

ביטול עסקה
מס׳ ספק משרד הביטחון 11008875
1-700-705-360
סניפים: קדימה/ הירוקה/ קל וחומר/ צור יצחק/ רשפון
כניסת לקוחות

 

איך לבחור מברגה / מקדחה נטענת?

לפני שנתחיל, רק על מנת לסבר את האוזן, נעשה מעט סדר בבלבול המונחים הקיים בשוק. למרות הדברים שיכתבו בשתי הפסקאות למטה, “שפת השוק” חזקה יותר מהמינוחים הנכונים ולכן, אם תחפשו בחנות מקדחות נטענות, כנראה שעדיף להגיד למוכר – “היכן נמצאות המברגות?”

 

מברגה היא למעשה כלי חשמלי שכל ייעודו הוא להבריג או לשחרר ברגים. מדובר על כלי עבודה קטן וקל יחסית (מעט דומה למברג ידני) שאיננו מיועד לעבודות קידוח כלל. המברגה מכונה לרוב (ושלא בצדק) מברגון.

 

מקדחה נטענת (Cordless drill) – המקדחה הנטענת היא זאת המכונה בשוק “מברגה”, אך זו הטעייה. למעשה מדובר במקדחה הפועלת על סוללות נטענות. היא מסוגלת גם לבצע קידוחים וגם הברגות (כמו כל מקדחה בהתאם לביט המותקן בה) בהתאם לעוצמתה ולנתונים הטכניים שלה. המקדחה הנטענת גדולה וכבדה באופן יחסי למברגה. למרות הכתוב לעיל, המקדחה הנטענת הביתית משמשת בעיקר להברגות ולא לקידוחים ומכאן כנראה נובע הבלבול במושגים.  

 

אז איך קונים בצורה מקדחה נטענת בצורה נכונה?

שלב ראשון – הבנת המינוחים הטכניים

שלב שני – הגדרת הצרכים שלנו

שלב שלישי – השוואת מחירים

 

מונחים טכניים משמעותיים ועוד פרמטרים חשובים:

Nm – ניוטון מטר – יחידת מידה המשמשת למדידת כוח. הניוטון מוגדר ככוח הנדרש על מנת להאיץ מסה של 1 ק"ג בקצב של מטר לשנייה, במשך שנייה. ולענייננו, ככל שלמקדחה הנטענת יש יותר כוח זה יתבטא בנתון Nm גבוה יותר. מדובר באחד הנתונים היותר משמעותיים ויש לשים אליו לב (בהרבה אתרי מכירות באינטרנט נתון זה אינו מוצג על מנת להטעות).

לדוגמה, קיימות בשוק מקדחות נטענות סיניות המתפארות בסוללה של V18. האמת היא שהמומנט שלהן נמוך משמעותית ממקדחות נטענות  מוכרות בעלות סוללה של V12.

ניתן להשוות בין שתי מקדחות נטענות של אותו יצרן, הדומות במרבית הנתונים מלבד נתון הכוח:

http://ledico.co.il/tools/?pid=823&did=143

http://ledico.co.il/tools/?pid=568&did=143

הראשונה היא למעשה דגם חדיש יותר המצליח לספק יותר מומנט (למרות ה V הזהה).

אז כמה Nm צריך? זה מורכב ותלוי בהרבה גורמים. אבל על מנת לפשט הנה רשימה שהכנו על בסיס ניסיון מצטבר:

הברגת ברגיי גבס – 8 Nm

הברגה לתוך דיבלים / הברגות מוכנות – כל נתון מספק.

הברגה של ברגים ארוכים במיוחד לתוך עץ רך – מעל 20 Nm

 

V – וולט – יחידת המידה של מתח ופוטנציאל חשמליים. במקדחות נטענות נתון הוולט מעיד על המתח אותו מסוגלת לספק הסוללה. אין בדבר נתון וולט גבוה לספר לנו דבר בדבר איכות המקדחה הנטענת. כל נתון בין V12 ל – V18 הוא מספק, ועדיף לבחור על פי Nm.

 

סל"ד – סיבובים לדקה – המקדחות הנטענות מגיעות בד"כ עם אפשרויות ברירה של מהירות סל"ד, או על ידי חוגה כלשהי או על ידי הדק אלקטרוני. סל"ד גבוה מתאים להברגה של ברגים ארוכים או לשחרורם, וסל"ד נמוך מתאים להתחלת ההברגה או להברגת ברגים קצרים.

במרבית המקדחות הנטענות הביתיות הסל"ד המרבי הממוצע נע בין 800 – 200. במברגות המקצועיות הוא יכול להגיע גם עד 2800 סל"ד.

 

סוללות – הסוללה היא מרכיב משמעותי ביותר במקדחה נטענת. הסוללה מהווה חלק גדול מאוד ממחירו של המכשיר. ישנם שלושה סוגים עיקריים בשוק של סוללות נטענות:

NiCd – ניקל קדמיום – אלו היו הסוללות השכיחות ביותר בעבר הלא רחוק. לסוללות אלו מספר חסרונות: רעילות הקדמיום (אסור לזרוק את הסוללות לאשפה אלא לשלוח אותן למחזור), יש לפרוק את הסוללה עד סופה לפני הטענתה על מנת למנוע תופעה המכונה “זיכרון מחזורי עבודה”, אורך חיים קצר יחסית. מכשירים סינים זולים מגיעים לרוב עם סוללת ניקל קדמיום וזו חלק מהסיבה למחירם הזול.

NiMH – ניקל מטאל הידריד – סוללה זו הופכת להיות השכיחה ביותר במכשירי חשמל חדישים קטנים. אין לה את חלק מהחסרונות של סוללת הניקל קדמיום, אך היא יקרה יותר.

Li-Ion – ליתיום איון – סוללה חדישה, קלה,  קטנה ומתקדמת הנפוצה בעיקר בטלפונים סלולאריים, נגנים וכדומה.

מספר סוללות – חלק מהכלים הנטענים מגיעים עם שתי סוללות וחלק עם אחת. שתי סוללות לרוב מייקרות את הכלי אך הן הכרח למי שמתכוון לבצע עבודות ארוכות (לא תליית מדף). סוללה אחת בטעינה בזמן שהשנייה בעבודה. כמו כן, כפי שנכתב קודם לכן, סביר להניח שחיי הסוללה יסתיימו לפני שהמכשיר עצמו יתקלקל, לכן רצוי שיהיו שתי סוללות מלכתחילה.

 

קלאץ’ – מצמד – המצמד הוא רכיב שימושי ביותר בזמן הברגה. במקדחות נטענות עם מצמד, תמיד יהיה בורר דרגות כוח. ברגע שהתנגדות ההברגה הגיע לכוח המצוין בבורר המצמד למעשה מנתק את המנוע ומונע את המשך פעולת ההברגה. הקלאץ’ הוא שימושי על מנת למנוע הידוק יתר של הבורג או בעבודת גבס, למשל, בהן איננו רוצים לשקע את הבורג יתר על המידה.

 

אימפקט -  פיתוח חדש באופן יחסי. מדובר על פעימות רטט הפועלות עם כיוון הסיבוב של התפסנית (להבדיל ממצב רטט בקידוח בו מדובר על פעימות בניצב למשטח הקידוח). פעימות אלו מעלות משמעותית את הכוח המופעל על הברגים בזמן הברגה או שחרור. אין לפעולה זו שום משמעות בזמן קידוח אלא רק בזמן הברגה או שחרור ברגים. מברגות עם פעולת אימפקט עולות באופן משמעותי יותר כסף מכאלו החסרות פונקציה זו.

 

משקל ונוחות האחיזה – לפני רכישת מקדחה נטענת רצוי לאחוז בה ולהבין האם היא מתאימה לכם. האם יהיה נוח לעבוד אתה באופן ממושך? שאלות אלו הן סובייקטיביות לחלוטין אך אין לזלזל בהן.

 

אחריות ותיקונים – האם היבואן או היצרן מספקים שירות תיקונים בתוקף האחריות? האם היבואן ידוע בשירות טוב לצרכן או להיפך? אלו שיקולים נכונים בכל רכישה של מוצר ובטח אם אתם מתכוונים להשקיע במקדחה נטענת יקרה.

 

 

שלב שני – הבנת הצרכים

השלב השני הוא בחינת הצרכים האישיים שלכם. האם אתם הולכים לבצע עבודות גבס כלשהן? האם אתם עובדים עם עץ? האם אתם עובדים עם עץ קשה? האם אתם עובדים בעבודות קידוח / הברגה ארוכות – כגון בניית דק, גדר או פרגולה?

 

חשוב לציין שכמו בכל קנייה גם כאן מעורבים גורמים נוספים כמו רגש, יכולת כספית ועוד.

יש כאלו שלמרות שהם עובדים די הרבה עם הכלי יעדיפו לרכוש את המברגה הזולה ביותר ולהחליפה ברגע שתתקלקל (וכספית רעיון זה מוצדק).

יש כאלו שבקושי עובדים אבל אוהבים שיש להם את הטוב ביותר וכו’.

 

בסעיף זה נחלק את המקדחות הנטענות לארבעה סוגים שונים ע"פ דעתנו האישית:

 

 

מס"ד

טווח מחיר

מותגים לדוגמה

לאיזה עבודות מתאים?

1

עד 150 ₪

וולף, קולמנ’ס, דלתא

הרכבת רהיטים המיועדים להרכבה עצמית, תלייה של אביזרים, עבודות נגרות קלות.

2

עד 350 ₪

בלק אנד דקר, יונדאי, סקיל,

עבודות נגרות בינוניות, עבודות גבס קטנות.

3

עד 550 ₪

בוש ירוק, האסקי

הכל אבל בתדירות נורמאלית (לא עבודה מאסיבית בכל יום בשנה)

4

550 עד 2500 ש"ח

בוש כחול, מקיטה, דה וולט

הכל.

 



שוב, חשוב לציין שחלוקת המותגים היא דעה אישית, ובכל מקרה לנתונים הטכניים משקל עיקרי.

 

שלב שלישי – השוואת מחירים

מספר טיפים הנוגעים להשוואת מחירים באינטרנט:

א.       ההצעה הזולה ביותר באתרי השוואת המחירים היא לאו דווקא ההצעה הזולה ביותר במציאות. אתרי הקניות משלמים לאתרי השוואת המחירים עמלה, ולחלקם זה לא משתלם, ולכן הם בוחרים שלא להופיע שם. אל תוותרו על גוגל או מנוע חיפוש אחר, אתם עשויים למצוא הפתעות נעימות.

ב.       השוו בין מספרים קטלוגים או בין שם הדגם – אתרי המכירות משתמשים בתמונות מטעות. היו בטוחים שהמחירים השונים אכן מדברים בדיוק על אותו הדגם בו אתם חושקים.

 

בהצלחה!

no-lazy